Strona główna | Mapa serwisu | English version
         
Tuning Mechaniczny
Strona Główna > Tuning Mechaniczny
A teraz troszkę o tuningu mechanicznym, nie wiem jak kto ale ja nie ponoszę odpowiedzialności za uszkodzenia wynikłe przy tuningu ;) więc robisz to na własną odpowiedzialność!!!

Wał:

Dobrym sposobem zwiększenia mocy w simsonie jest założenie wypełniaczy wału korbowego. Wypełniacze te zmniejszają szkodliwą objętości skrzyni korbowej i dają większe sprężanie wstępne. Przyrost mocy zależy od dokładności wykonania modernizacji. Należy wymontować wał z silnika i otwory(dziury) które się tam znajdują zatkać korkiem najlepiej takim od wina(długość korka musi być mniejsza od otworów o ok. 2mm tak aby zostało miejsca na zalanie żywicą), dokładnie wyrównać i dodatkowo jeszcze zalać specjalną żywicą epoksydową i też dokładnie wyrównać. Powierzchnia musi być idealnie równa.

Zdjęcie przedstawia prawidłowo wykonaną modernizację: 

Zębatki:

Jeżeli zależy nam na szybkości maksymalnej simsona, to należy wymienić zębatki na łańcuch. Zębatkę, która jest w silniku należy wymienić na jak największą, a z tyłu na jak najmniejszą. Nie pamiętam aktualnie ilu ząbkowe są te zębatki, ale jak zapytasz się w sklepie z częściami do simsona o największą lub najmniejszą, to napewno Ci powiedzą. Jest tylko jedna wada - po zamontowaniu tych zębatek simsona będzie trochę słabszy Sad

Jeżeli zaś zależy na mocy, a nie na szybkości to należy wymienić zębatki ale teraz w silniku na jak największą, a z tylu na jak najmniejszą.

Cylinder:

Bardzo duży efekt mocy daje wymiana tradycyjnego cylindra o pojemności skokowej 51 cm3 na cylinder o pojemności 60 cm3 lub też na 70 cm3. W sklepach z częściami do simsona można kupić cały taki zestaw, czyli tłok pierścienie i sworzeń. Z montażem cylindra pojemności 60cm3 nie ma problemów, a efekt jest super lecz montaż cylindra o pojemności 70cm3 jest bardzo trudny. Wymiana na cylinder o pojemności 70 cm3 to wzrost mocy z 3,7 KM do 5,6 KM. Po przeróbce silnika na pojemność 70 cm3 musimy zastosować ustawienie zapłonu zgodne z ustawieniami w oryginalnym simsonie z cylindrem S70 (kąt wyprzedzenia zapłonu ma wynosić 1,4 mm przed ZZ). Przed założeniem nowego większego cylindra warto zmienić łożyska i sprawdzić stan wału korbowego.
Jak przerobić na s70:
Na początek należy rozpołowić silnik. Każdą z połówek dokładnie czyścimy z resztek uszczelek i oleju. Następnie powiększamy otwór, w który wchodzi płaszcz cylindra w simsonie s51 otwór wynosi ok. 46 mm a nam potrzeba 50,5 do 51mm. Czynność powiększania zlecamy specjalistycznemu warsztatowi. Po złożeniu silnika musimy zdecydować, jaką głowicę chcemy zamontować czy od modelu s51 czy od s70 w przypadku głowicy od s 70 nie ma żadnych problemów. Ale w przypadku głowicy od s51 należy zastosować grubą uszczelkę pod cylinder, aby podnieść całość o 0,5-0,7mm. Należy jeszcze ustawić zapłon i zmienić dysze paliwową z 70 na 72 lub też pokombinować z iglicą.
Niedawno poznałem jeszcze jeden sposób zwiększenia mocy simsona:
Przy cylindrze 60cm3 można troszkę rozwiercić gardziel gaźnika to podobno pomaga.

Przykładowy zestaw: 

Stożkowy filtr powietrza:

Możemy także zastosować stożkowy filtr powietrza. Dzięki niemu zwiększy się ilość doprowadzanego powietrza do gaźnika. Po kupieniu nowego filtra należy wyregulować gaźnik oraz wypełnić filtr olejem. Najlepiej wypełnić filtr takim olejem jak dipol (przekładniowym), ale także można i innym.

Zdjęcie przedstawia filtr powietrza razem z uchwytem do jego zamocowania: 

Zdjęcie zamontowanego filtra: 

Świeca:

Dobrym sposobem na zwiększenie mocy naszego motorka może być na pewno założenie lepszej świecy( np. Bosch ) większość z was pewnie jeździ na polskich świecach ale one są bardzo słabe i szybko siadają

Olej:

Większość z was pewnie dolewa do paliwa olej tzw. Miksol jednak on jest jeden z najgorszych olejów do silników dwusuwowych. Mixol powoduje osadzanie się nagaru na głowicy i denku tłoka i co kilka tyś. Km te elementy wymagają czyszczenia. Polecam olej z wyższej półki np. do pił (czerwony) koszt to ok. 15-25 zł za 0.5 l/. np. Husqwarna.

Sprzęgło:

Musimy także wzmocnić sprzęgło. Zamiast pojedynczych podkładek na sprężyny, zakładamy po dwie, lub dorabiamy nowe o grubości 4mm.

Gaźnik:

Prace nad gaźnikiem- główne kanały w gaźniku należy wypolerować oraz należy wyregulować obroty silnika tak, aby były jak najniższe lecz aby nasz motorek sam nie zgasł

Planowanie głowicy:

Należy wykręcić głowicę i zawieść ją do specjalnego warsztatu (lub w domu jeżeli masz maszyny potrzebne do dokładnego szlifowania). Następnie należy zeszlifować wzniesienie głowicy o1- 2mm, należy to wykonać bardzo dokładnie i równo. Po zabiegu należy oczyścić dokładnie głowicę i zamontować ją w motorze.

Tłok:

W naszym motorku można także zeszlifować dolną część tłoka o w zależności od potrzeby (ok. 1mm - 2 mm.). Lecz należy z tym uważać żeby nie spiłować z byt dużo bo wtedy możemy uszkodzić tłok i cylinder.

Katrery:

Można dokonać korekty karterów tak, aby na krawędziach styku z cylindrem nie było progów. Kanały w karterze i całą skrzynię korbową musimy wypolerować.

Iglica:

Możemy także podnieść iglicę w gaźniku, aby dostarczał on więcej paliwa do cylindra i przez to zwiększy się moc motorku a także jego spalanie. Należy podnieść iglicę tak, aby w gaźniku nie było nadmiaru paliwa a co za tym idzie ogar może być, co jakiś czas zalany.

Korbowód:

Odległość trzonu korbowodu od tarcz wału powinna być bardzo mała, z każdej strony nie powinna przekraczać 0,5 mm. Korbowód w przekroju ma kształt litery H. Jeżeli jest gruby, opłaca się go opiłować, aby zmniejszyć jego wagę i grubość, ale osłabimy wytrzymałość. Musimy, więc cały korbowód dokładnie wypolerować. Tylko w tym przypadku możemy włożyć go do silnika, bowiem polerowanie zwiększa wytrzymałość. Nie wolno na nim pozostawić rys ani kantów, eliminując tym samym tzw. zjawisko karbu (miejscowych naprężeń w materiale, powodujących jego uszkodzenie). Pracę tę musimy wykonać bardzo dokładnie.

Wał:

Jeżeli wyjęliśmy z silnika wał korbowy, to przed złożeniem musimy go wycentrować. Potrzebne jest do tego duże doświadczenie i precyzyjne oprzyrządowanie. Wykonanie tego zlecamy specjalnemu warsztatowi. W miejscach mocowania łożysk, tzn. około 25 mm od tarcz wału, na czopach bocznych nie może być więcej jak 0,01 mm tzw. bicia. Następnie sami musimy dokonać wyważenia układu korbowego. Jest to czynność bardzo istotna i prawie zawsze pomijana nie tylko w przypadku przerabiania silnika, ale także przy wymianie tłoka, pierścieni i sworznia tłokowego.

Opony:

Prędkość naszego motoru zależy też od opony. Jeżeli np. założymy oponę tzw. Cross(z dużym bieżnikiem) to nasz motorek będzie trochę wolniejszy. Natomiast, jeżeli założymy oponę tzw. Slipki(z bieżnikiem takim jak w skuterach lub we wszystkich ścigaczach, (czyli z bardzo małym bieżnikiem)) to nasz motorek będzie deko szybszy i lepiej wchodził w zakręty.

Docieranie:

Jeżeli posiadamy nowego Simka lub mamy nowy cylinder (lub po szlifie) bądź też mamy w silniku dużo nowych części (np. łożyska) trzeba przestrzegać pewne zasady użytkowania:
punktor Przez pierwsze 500 km należy przestrzegać poniższe zasady,
punktor Jedną z najważniejszych czynności jaką powinniśmy zrobić to zmienić mieszankę paliwową, podczas docierania ja używałem mieszanki w stosunku 1:25. Może wydaje się, że to dużo ale da się jeździć;
punktor Należy szerokim łukiem unikać jazdy z jakimkolwiek obciążeniem (np. z pasażerem). Wpływa to nie korzystnie na silnik. Nie należy też jeździć na niskim biegu i na wysokich obrotach, tylko na wyższym i na mniejszych obrotach silnika. Wtedy silnik mniej się grzeje;
punktor Należy także unikać jazdy na długich trasach

Nie wolno się łamać, gdy po zamontowaniu nowego (np. większego) cylindra motorower nie jedzie szybciej lub jest słabszy Smile. Wszystko będzie w normie jeśli będziemy przestrzegać wyżej wymienione zasady.

Made by DJ ARDI
Simsony